Τα καμπανάκια που ήχησαν για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ήπειρος 2021-2027» προκάλεσαν την άμεση και δυναμική αντίδραση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων. Λίγα εικοσιτετράωρα μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης στα Ιωάννινα, όπου αναδείχθηκε το χάσμα μεταξύ των γρήγορων προκηρύξεων και των αργών ρυθμών στις συμβασιοποιήσεις, η ΠΕΔ επέλεξε να δώσει δημόσια ξεκάθαρες απαντήσεις. Όπως αναφέρει το epirusbomb.gr, παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης δεν υπήρξαν άμεσες τοποθετήσεις από τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης απέναντι στα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η μετέπειτα γραπτή παρέμβαση της Ένωσης θέτει το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων για τις πραγματικές αιτίες των καθυστερήσεων.
Η ΠΕΔ Ηπείρου ξεκαθαρίζει πως η Τοπική Αυτοδιοήθιση δεν είναι ο μοναδικός αποδέκτης της κριτικής. Το μερίδιο ευθύνης των Δήμων είναι συγκεκριμένο, καθώς στο πρόγραμμα συμμετέχουν με μεγάλα ποσοστά υλοποίησης πολλές υπηρεσίες του κεντρικού κράτους και των υπουργείων. Οι αιτίες για το φρένο που παρατηρείται στην απορρόφηση των κονδυλίων και στην παραγωγή δαπανών είναι βαθιά δομικές και αντικειμενικές. Η αυστηρή τήρηση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, σε συνδυασμό με ένα δαβιδικό, άκρως γραφειοκρατικό περιβάλλον, καθιστά την ωρίμανση και τη δημοπράτηση των έργων μια χρονοβόρα διαδικασία που απαιτεί τεράστια προσπάθεια.
Η κατάσταση επιδεινώνεται δραματικά από την τραγική υποστελέχωση των δημοτικών τεχνικών υπηρεσιών. Οι ελάχιστοι υπάλληλοι των Δήμων στην Ήπειρο είναι αναγκασμένοι να διεκπεραιώνουν τις σύνθετες διαδικασίες του ΕΣΠΑ, ενώ ταυτόχρονα επωμίζονται το βάρος της καθημερινότητας των πολιτών, όπως η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, των παιδικών σταθμών και των κοινωνικών δομών. Η ΠΕΔ υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει καμία αδιαφορία, αφού οι Δήμοι καίγονται να ολοκληρώσουν τα έργα που αλλάζουν την όψη των πόλεων. Το μήνυμα για επιτάχυνση ελήφθη και οι ρυθμοί θα εντατικοποιηθούν, παρά τις αντίξοες συνθήκες, μέσα από τη στενότερη συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή.
Παράλληλα με το μέτωπο των υποδομών, η αυτοδιοικητική ηγεσία της περιοχής επιχειρεί να δώσει ώθηση και στην πραγματική οικονομία. Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου και Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Παναγιώτης Νταής βρέθηκε στην Άρτα, συμμετέχοντας σε κρίσιμη συνάντηση εργασίας για την ενεργοποίηση του Δικτύου Επιχειρήσεων της Πολιτιστικής Διαδρομής των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου. Παρουσία του Περιφερειάρχη Αλέξανδρου Καχριμάνη και του Δημάρχου Αρταίων Χριστόφορου Σιαφάκα, συζητήθηκε ο οδικός χάρτης για τη νομική μορφή του δικτύου. Ο κ. Νταής τόνισε ότι η τοπική επιχειρηματικότητα πρέπει να αγκαλιάσει αυτή την προσπάθεια, ενώνοντας την πολιτιστική κληρονομιά με το φυσικό περιβάλλον και την αγροδιατροφή, για τη δημιουργία ενός ισχυρού και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος.


