Επί μια δεκαετία μελετάται η σύνδεση της εθνικής οδού Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας με την Εγνατία οδό (τμήμα Παραμυθιά-Μεσοπόταμος).
Η μελέτη είχε ανατεθεί σε εταιρία το 2010, μετά από διαγωνισμό που είχε κάνει η τότε κρατική Περιφέρεια, έναντι 1,3 εκατ. ευρώ. Εν έτει 2020, η Περιφέρεια Ηπείρου αποφάσισε να διαλύσει τη σύμβαση με την εταιρία.
Την απόφαση την έλαβε κατά πλειοψηφία η οικονομική επιτροπή σε συνεδρίασή της στις 19 Νοεμβρίου, χωρίς να υπάρξει κάποια ανακοίνωση εκ μέρους της περιφερειακής αρχής. Τη διάλυση της σύμβασης κάνει γνωστή, με ανακοίνωσή της, η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» με επικεφαλής τον Γιώργο Ζάψα.
Ο κ. Ζάψας εκτιμά ότι με την απόφαση αυτή, το οδικό έργο (ένας δρόμος 34 χλμ.) παραπέμπεται στις καλένδες, ενώ στην καλύτερη περίπτωση θα «οδηγήσει σε εμβαλωματικές λύσεις κατάτμησης των μελετών που δοκιμάστηκαν και καταγγέλθηκαν στο παρελθόν επειδή παρήγαγαν καθυστερήσεις ή διπλασίασαν το κόστος σε άλλες περιπτώσεις». Η «καλύτερη περίπτωση», στην οποία αναφέρεται ο επικεφαλής της παράταξης, αφορά… το «σπάσιμο» του έργου σε μελετητικό και κατασκευαστικό επίπεδο.
Πριν από δύο χρόνια, σε συζήτηση για το οδικό αυτό έργο στο περιφερειακό συμβούλιο, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης είχε υπογραμμίσει ότι «η περιφερειακή αρχή δεν παραιτείται από κανένα έργο, αναζητά λύσεις και διεκδικεί χρηματοδοτήσεις από κάθε πηγή. Αυτό θα συνεχίσει να πράττει και για τους υπολειπόμενους οδικούς άξονες». Τη δέσμευση αυτή έρχεται να υπενθυμίσει ο κ. Ζάψας, ο οποίος ζητά από την περιφερειακή αρχή να αναθεωρήσει την απόφασή της για διάλυση της σύμβασης.
Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε γίνει τότε στο περιφερειακό συμβούλιο, η μελετητική εταιρία θα ολοκλήρωνε τις μελέτες για το πρώτο και το τρίτο τμήμα του οδικού έργου, δηλαδή «Παραμυθιά-Εγνατία» και «Μεσοπόταμος-Γαρδίκι».
«Με την παράδοση των οριστικών μελετών και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καλύπτεται το ποσό της σύμβασης με το ανάδοχο μελετητικό σχήμα» είχε τονίσει ο κ. Καχριμάνης. Για το δεύτερο και ενδιάμεσο τμήμα, με μήκος 13χλμ., είχε ειπωθεί ότι θα γίνει νέα διακήρυξη μελέτης, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 800.000 ευρώ. Για το τμήμα αυτό, υπήρξαν αντιδράσεις για τη χάραξη του δρόμου, με την Περιφέρεια Ηπείρου να συμφωνεί τελικά με την ορεινή χάραξη. «Η διαδικασία αυτή θα εξελίσσεται παράλληλα με τις προσπάθειες ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, για το οποίο θα χρειαστεί μεγάλος αγώνας, καθώς ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός ίσως φτάσει και τα 80 εκατομμύρια ευρώ» είχε αναφέρει ο κ. Καχριμάνης.
Δύο χρόνια μετά, η Περιφέρεια Ηπείρου «υπαναχωρεί από τη δέσμευσή της να ωριμάσει το έργο» όπως σημειώνει ο κ. Ζάψας. Προσθέτει ότι η εισήγηση της υπηρεσίας για τη διάλυση της σύμβασης είναι «προβληματική και ουσιαστικά οδηγεί σε ακύρωση του έργου με τον πρόσθετο κίνδυνο να γεννήσει υποχρεώσεις προς το ανάδοχο εταιρικό σχήμα». Ιδιαίτερη σημασία έχει η αναφορά ότι από το 1,4 εκατ. ευρώ της σύμβασης έχουν πληρωθεί 350.000 ευρώ.
Ο κ. Ζάψας αναρωτιέται αν έγινε σωστή επίβλεψη και παρακολούθηση του έργου, όπως και «γιατί αυτοαναιρείται η υπηρεσία αφού μόλις τον Οκτώβριο του 2018 εισηγήθηκε και εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή ο 1ος συγκριτικός πίνακας (αναφέρεται και ως τακτοποιητικός) και προσδιορίστηκε η εξέλιξη της μελέτης του έργου». Ζητά ακόμα να μάθει ποιο είναι το σχέδιο που προτείνει η περιφερειακή αρχή από δω και πέρα και «αν συμφωνεί με αυτό η επιβλέπουσα υπηρεσία ώστε να προτείνει τη διακοπή της σύμβασης…».
Η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» έχει ζητήσει να έρθει το θέμα, λόγω της σπουδαιότητάς του, προς συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο.