Αντιμέτωποι με μεγάλες αυξήσεις στα διόδια όλης της χώρας αναμένεται να βρεθούν σύντομα οι οδηγοί, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, ενώ περισσότερο ζημιωμένη θα βγει η Ήπειρος, αφού θα καταργηθούν οι απαλλαγές διοδίων σε Τύρια, Δροσοχώρι και Μαλακάσι.
Είναι γεγονός ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων θα επηρεάσει κυρίως τις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος, αυξάνοντας υπέρμετρα το κόστος των μεταφορών και της μετακίνησης των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων.
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού το νέο κόστος των διοδίων από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου (με επιστροφή= 2Χ658 χλμ) θα φτάσει για τα αυτοκίνητα από τα 38,4 ευρώ στα 85,5 ευρώ (!), για τα φορτηγά και τα λεωφορεία από τα 96 ευρώ στα 214 ευρώ, ενώ οι νταλίκες θα πληρώνουν 300 ευρώ από 134,4 σήμερα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού προβλέπει την άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους τοπικούς χρήστες (Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος) που είναι σήμερα σε ισχύ.
Αυτό σημαίνει ότι οι άμεσα θιγόμενοι από την κατάργηση των απαλλαγών είναι οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην Π.Ε. Ιωαννίνων, οι οποίοι με τις νέες αυξήσεις αλλά και τα νέα μέτρα θα βάλουν βαθιά το χέρι στη τσέπη για να μετακινηθούν καθημερινά εντός των ορίων του Νομού ή πηγαίνοντας στη Θεσπρωτία όπου υπάρχει ο σταθμός διοδίων στη Τύρια του Δημου Δωδώνης.
Αντίθετοι στην αύξηση…
Αντίθετος στην αύξηση των διοδίων και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό, αμφισβητώντας ότι η όλη διαδικασία εξασφαλίζει τα συμφέροντα του δημοσίου. Όπως επισημαίνει και σε αντιπαραβολή με την προβλεπόμενη παραχώρηση, εάν ο δρόμος παραμείνει υπό δημόσια διαχείριση, το κόστος για τους χρήστες της οδού μπορεί να παραμείνει στα σημερινά χαμηλά επίπεδα των 0,03 ευρώ/χλμ. Ταυτόχρονα, τα εκτιμώμενα κέρδη θα φτάσουν στα 3 δισ. ευρώ στον ορίζοντα 35ετίας.
Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι η τεράστια αύξηση στα προβλεπόμενα έσοδα (11,35 δισ. €) από τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού, όπως προκύπτει από το χρηματοοικονομικό μοντέλο του παραχωρησιούχου που ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, οφείλεται αποκλειστικά στην υπέρογκη αύξηση του κόστους διοδίων που θα πληρώνουν οι χρήστες της Εγνατίας Οδού. Η οικονομική επιβάρυνση θα είναι άμεση για τους χρήστες της οδού.
«Όσοι πανηγύριζαν με τις ανακοινώσεις των δισεκατομμυρίων, τώρα δεν μιλούν με τέτοια ζέση αλλά συνεχίζουν να βλέπουν το δέντρο και να χάνουν το δάσος» σημειώνουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι περιμένουν να αυξήσει η κυβέρνηση τις τιμές στους σταθμούς των διοδίων από 0,03 €/χλμ. σε 0,04 €/χλμ., για να βγάλει τα 60 εκατ. «προίκα»!
Θα πληρώνουν και οι άνεργοι…
Από τον Σύλλογο Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δεν έχει ουδεμία σχέση με διεθνείς ή εγχώριες επενδύσεις.
Επιπλέον, θεωρείται βέβαιο ότι το εφάπαξ ποσό που καταβάλει ο «επενδυτής» παραχωρησιούχος θα αποτελεί εξολοκλήρου δανεισμό από τις Ελληνικές συστημικές τράπεζες, τις οποίες ο ελληνικός λαός χρηματοδότησε με την αύξηση του δανεισμού της χώρας.
Επίσης, υπογραμμίζουν πως το ποσό των 60 εκ. ευρώ που πρόκειται να καταβληθεί από το Δημόσιο στον παραχωρησιούχο για εκτέλεση εργασιών, καθώς επίσης και με την αφαίρεση των αποζημιώσεων που θα καταβάλλονται σε περίπτωση γεωτεχνικών προβλημάτων (κατολισθήσεις, πλημμύρες κτλ.) που είναι βέβαιο ότι θα συμβούν σε έναν οδικό άξονα δυσχερούς και ορεινής γεωμορφολογίας.
Τέλος, ο Σύλλογος Εργαζομένων υπογραμμίζει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα προκύψει από την σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού είναι αυτό που προβλέπει την άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους ανέργους όπως είναι σήμερα σε ισχύ.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ