Γράφει ο:
Κώστας Δ. Καλτσής
Η Αρχή Διαφάνειας όμως ήταν αμείλικτη και τελικώς τελεσφόρησε η επιμονή της στην νομιμότητα. Μάλιστα δε σε εκκρεμότητα και ανεκτέλεστη παρέμενε από το 2011 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ως παράνομη την ανέγερση του κτιρίου και την λειτουργία του σταθμού λεωφορείων, όπως και πρόστιμα που είχαν επιβληθεί.
Η ευθύνη βαρύνει τον πρόεδρο του ΔΣ του ΚΤΕΛ Γρηγόρη Γκίκα, τον Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλ. Καχριμάνη, την Διεύθυνση Συγκοινωνιών, την Πολεοδομία, αλλά και δημάρχους που ανέχτηκαν τον χονδροειδή παρανομία.
Ο «Τύπος Ηπείρου» είχε παρουσιάσει το 2023 την διάσταση του προβλήματος, δημοσιεύοντας έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία ήταν καταπέλτης όχι μόνο για το παράνομο του κτιρίου και της λειτουργίας του «σταθμού», αλλά και της γενικότερης διαχείρισης των του ΚΤΕΛ από του σ Γρ. Γκίκα- Δημ. Φίλη και την «προστασία» του Καχριμάνη.
Αντί απαντήσεων όμως οι Γκίκας- Φίλης κατέθεταν μηνύσεις εναντίον μας και της εφημερίδας, η οποία δικαιώνεται απολύτως, με τον Καχριμάνη να πασχίζει εναγωνίως και τώρα να να τους διασώσει, διότι έχει και αυτός μεγάλο μερίδιο ευθύνης αφού είχε δώσει
παρανόμως άδεια, με συνυπεύθυνη όμως την πρώην διευθύντρια της Πολεοδομίας
και νυν ειδικό του σύμβουλο Μάτα Κουμπούρη που συν τοις άλλοις κρατούσε στα συρτάρια αποφάσεις που όφειλε να είχε κοινοποιήσει στην Εισαγγελική Αρχή.
Το θέμα όμως δεν είναι μόνο τι θα γίνει στην συνέχεια αν θα κλείσει ο «σταθμός» του ΚΤΕΛ
και πως θα εξυπηρετούνται όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν ή οι φοιτητές. Το πρόστιμο η Πολεοδομία θέλει να το βεβαιώσει στον Δήμο, αλλά αυτό θα τον τινάξει στον αέρα αφού πρέπει να εγγραφεί στον προϋπολογισμό του, που σημαίνει ότι θα παρουσιάσει κατακόρυφη αύξηση των ανείσπρακτων οφειλών, γεγονός που θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα και στην χρηματοδότησή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας από έγκυρη πηγή, το πρόστιμο πρέπει να βεβαιωθεί στην ΔΟΥ Ιωαννίνων για να εισπραχθεί από το Πράσινο Ταμείο και το Υπουργείο Υποδομών. Προς το παρόν όμως ο Καχριμάνης προσπαθεί να «κρατήσει» την υπόθεση στο σκοτάδι για να την «τακτοποιήσει», αλλά πλέον επιβάλλεται η άμεση Εισαγγελική παρέμβαση. Αξίζει να ληφθεί υπόψη ότι στα 4.203.800 του τωρινού προστίμου, πρέπει να προστεθούν: 1 εκ. που πρέπει το ΚΤΕΛ να επιστρέψει από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, 2,5 εκ. από ζημιές και άλλα 9 εκατ. περίπου που δεν κατατέθηκαν σε λογαριασμούς που έπρεπε, συν τα δάνεια που
οφείλει. Όλα στις πλάτες των μετόχων του υπεραστικού ΚΤΕΛ!
Μία από τις παρανομίες, ήταν ότι το κτίριο χτίστηκε σε περιοχή που απαγορεύονταν και που είχε αγοράσει το ΚΤΕΛ, αλλά είχε εκδώσει αρχικά άδειες, όχι για σταθμό λεωφορείων,
αλλά για… γκαρσονιέρα με πάρκινγκ. Η απόφαση του ΣτΕ δεν ανασχέθηκε ούτε από τη συνδρομή του κ. Καχριμάνη και της διεύθυνσης συγκοινωνιών, με τις ευθύνες να βαραίνουν πλέον και τους δύο. Ο κ. Καχριμάνης έσπευσε να “διευκολύνει” το ΚΤΕΛ αλλάζοντας την άδεια για την οδό Παπανδρέου από πρακτορείο σε “σταθμό μετεπιβίβασης”, με το αιτιολογικό ότι ο σταθμός φιλοξενείται στην καφετέρια, της οποίας ιδιοκτήτης είναι και ιδιοκτήτης λεωφορείου.
Για όλα αυτά ο «Τύπος Ηπείρου» έγραφε από τον Ιούλιο του 2023, αλλά όλοι έκαναν πως δεν καταλάβαιναν: «Ρεσιτάλ παρανομιών, ετσιθελισμός, ασυδοσία, σκανδαλώδεις αποφάσεις
και πράξεις, εικονικά οικονομικά στοιχεία, ελλείμματα εκατομμυρίων, διασπάθιση των
χρημάτων κρατικών επιχορηγήσεων, των μετόχων και των επιβατών, ρεμούλα δηλαδή και με μιά λέξη χάος, είναι η κατάσταση στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, στις θυγατρικές και κοινοπραξίες του, με ευθύνη πρωτίστως του προέδρου του Δ.Σ Γρηγόρη Γκίκα, με τη
συνέργεια αρχιλογιστή Δημ. Φίλη, την κάλυψη στήριξη – σύμπραξη του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλ.Καχριμάνη, της Διεύθυνσης Μεταφορών- Επικοινωνιών της Περιφέρειας Ηπείρου
και άλλων αρχών και υπηρεσιών…»
Ο «Τύπος Ηπείρου» λοιπόν έγραφε πως τα ευρήματα της Αρχής καταλαμβάνουν 383 σελίδες στην εμπιστευτική έκθεσή της, η οποία υπογράφτηκε τον Μάρτιο 2023 και κοινοποιήθηκε στους εμπλεκομένους και σε όλες τις αρμόδιες Αρχές, ενώ σημείωνε πως είναι αξιοσημείωτο ότι η διοίκηση του ΚΤΕΛ, ο Γκίκας και ο Φίλης, στα περισσότερα που ζήτησε διευκρινίσεις η Αρχή, αρνήθηκαν να παράσχουν στοιχεία και όσα εξήγησαν κρίθηκαν ανεπαρκή.
Σύμφωνα δε με την Αρχή Διαφάνειας, μεταξύ άλλων συγκλονιστικών: διαπιστώθηκε ότι το ΚΤΕΛ στην οδό Παπανδρέου λειτουργεί παρανόμως. Διότι η άδεια που εκδόθηκε το 2013 με
την υπογραφή του Καχριμάνη ήταν προσωρινή και αφορούσε την εγκατάσταση πρακτορείου- εκδοτηρίου εισιτηρίων και όχι σταθμού λεωφορείων, ενώ πριν λειτουργούσε χωρίς καμιά άδεια.
Το κτίσμα είναι αυθαίρετο, ενώ επιση μαίνεται και ο κίνδυνος που διατρέχουν εργαζόμενοι και επιβάτες, λόγω της θέσης που λειτουργεί το ΚΤΕΛ στην οδό Παπανδρέου. Οι Γκίκας και Φίλης διέθεταν και χωρίς φειδώ μερίσματα στους μετόχους για να τους έχουν με το μέρος τους, αλλά όπως σημειώνεται στην έκθεση και είπαν αρκετοί μέτοχοι, αυτό ήταν ζημιογόνο για την επιχείρηση, η οποία δεν είχε καν, αλλά παρουσίαζε κάθε χρόνο ζημιές που μεταφέρονταν στο νέο έτος, οπότε πλέον αυτές έφτασαν να ξεπερνούν τα 2,7 εκατατομμύρια.
Χρησιμοποιήθηκαν στο διάστημα 2002 – 2021 πάνω από 9,5 εκατ. των ειδικών
εισφορών. Δεν κατατέθηκαν στους ειδικούς τραπεζικούς λογαριασμούς πολλά εκατομμύρια, ενώ δεν υπήρξε πρόβλεψη σχηματισμού αποθεματικού. Δανείζονταν συνεχώς από τράπεζες με εκχώρηση …μελλοντικών εισπράξεων ειδικών εισφορών του 5%, το οποίο καταβάλλουν οι επιβάτες, ενώ απαγορεύεται τέτοιου είδους διαχείριση και είναι απορίας άξιον πως οι τράπεζες αποδέχτηκαν τέτοια συναλλαγή.