Μια νέα εστία τριβής αναδύεται στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, με την ελληνική κυβέρνηση και τον Όμιλο Grimaldi να βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης. Η αφορμή; Η απόφαση για 50% μείωση των λιμενικών τελών, ως απάντηση στην εντεινόμενη πίεση για αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, λόγω του υψηλότερου κόστους των νέων ναυτιλιακών καυσίμων.
Η Grimaldi, που μέσω ΤΑΙΠΕΔ απέκτησε τον έλεγχο του ΟΛΗΓ και του λιμένα Ηρακλείου, αντέδρασε σθεναρά, προειδοποιώντας για πλήγμα στα οικονομικά των λιμανιών. Η εταιρεία φαίνεται να μετακινείται από τον αρχικό ενθουσιασμό των επενδυτικών εξαγγελιών σε ανοιχτή διαφωνία με τις ελληνικές αρχές.
Παρά τις ενστάσεις, τα οικονομικά μεγέθη της Ηγουμενίτσας δείχνουν σταθερά ανοδική πορεία. Το 2024, ο ΟΛΗΓ σημείωσε:
-
Αύξηση 11,2% στα έσοδα (7,9 εκατ. ευρώ)
-
Τριπλασιασμό καθαρών κερδών (3,17 εκατ. ευρώ)
-
Πενταπλάσια EBITDA (3,9 εκατ. ευρώ)
-
Έσοδα 2,1 εκατ. ευρώ από λιμενικά τέλη εσωτερικών δρομολογίων
Η εφαρμογή της κυβερνητικής απόφασης εκτιμάται πως θα κοστίσει περίπου 1 εκατ. ευρώ σε απώλειες για την Ηγουμενίτσα μόνο, προκαλώντας την αντίδραση του επενδυτή.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας, από την άλλη, διαμηνύει πως η προστασία των καταναλωτών και η διατήρηση της νησιωτικής σύνδεσης σε προσιτές τιμές υπερέχει κάθε άλλου κριτηρίου. Υπενθυμίζεται, επίσης, πως άλλα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια όπως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη αποδέχθηκαν τη ρύθμιση χωρίς ενστάσεις.
Η αντιπαράθεση κορυφώνεται ενόψει της συνάντησης Κικίλια – Grimaldi, που θα διεξαχθεί την Πέμπτη. Τα αποτελέσματα αυτής της κρίσιμης επαφής θα καθορίσουν την πορεία της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα της ακτοπλοΐας και τη στάση των ξένων επενδυτών απέναντι στις αποφάσεις της Αθήνας.
Η Ηγουμενίτσα, τελικά, αποδεικνύει πως δεν είναι απλώς μια πύλη εξόδου αλλά κόμβος γεωοικονομικής σημασίας, όπου διασταυρώνονται πολιτικές, οικονομικές και στρατηγικές προτεραιότητες.