Ο Σύλλογος Εστίασης Πάργας και το Estiasigreece, έστειλε επιστολή στον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ενημερώνοντας τον για την αντίθεση της στην αύξηση του ΦΠΑ στα σερβιριζόμενα ροφήματα καθώς για την απόφαση δεκάδων πρωτοβάθμιων σωματείων να αποσύρουν τα ΚΥΕ της αντίστοιχης περιφέρειας, τα προϊόντα αυτά απ τους καταλόγους τους.
Η επιστολή κοινοποιήθηκε στον υπουργό οικονομικών κ.Χατζηδάκη και στον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών (ΣΕΒΑ)
Δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε τους εισπράκτορες του κράτους. Η Εστίαση δεν είναι είδος πολυτελείας για να είναι στο 24% ΦΠΑ. Η εστίαση επιτελεί κοινωνικό έργο και χρειάζεται στήριξη.
Προτιμάμε να μην πουλάμε από το να πουλάμε ακριβά!
Η επιστολή
ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς: Πρωθυπουργό της Χώρας
κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Πριν λίγες ημέρες λάβατε μια επιστολή απ’ την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων – ΠΟΕΣΕ με την οποία ταυτιζόμαστε και αναπαράγουμε αυτούσια.
Έχει προστεθεί συμπληρωματικά μια παράγραφος στο τέλος ,για να σας δηλώσουμε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, πως η εστίαση δεν είναι είδος πολυτελείας καθώς και ότι «Η συνέπεια λόγων και πράξεων είναι η νέα συμφωνία αλήθειας με τον λαό», όπως ο ίδιος είχατε δηλώσει στις 20/5/2023 σε ομιλία σας στην κεντρική επιτροπή του κόμματος σας .
«Η εξελισσόμενη «φορο-τρομοκρατία» των τελευταίων ημερών έχει προκαλέσει ένα σπιράλ ανασφάλειας και απογοήτευσης στην αγορά. Παρά τις πρόσφατες προεκλογικές διαβεβαιώσεις του κυβερνώντος κόμματος περί μη αύξησης φόρων και τις παλαιότερες προεκλογικές υποσχέσεις σας για μονιμοποίηση των μειωμένων χαμηλών συντελεστών στην εστίαση οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και το σχέδιο Προϋπολογισμού για το 2024 νομιμοποιούν τις αιτιάσεις όχι μόνο για αναντιστοιχία των ακολουθούμενων πολιτικών με την πραγματικότητα, αλλά και για συνειδητή πολιτική εξαπάτηση ελεύθερων επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων.
Είναι κοινός τόπος ότι ο Φ.Π.Α. ο οποίος είναι ένας οριζόντιος έμμεσος φόρος που επιβάλλεται επί της αξίας των αγαθών και υπηρεσιών, επιβαρύνει περισσότερο τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα, δεδομένου ότι πρόκειται για φόρο που καταβάλλεται σε κάθε στάδιο της παραγωγής και συναλλαγής και επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή. Ο Φ.Π.Α δεν αποτελεί έσοδο για τις επιχειρήσεις οι οποίες παίρνουν τον φόρο από τους καταναλωτές και τον αποδίδουν στο Δημόσιο, λειτουργώντας επί της ουσίας ως φοροεισπράκτορες.
Μέχρι σήμερα, στην Ελλάδα ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ είναι στο 24% που αποτελεί τον 4ο μεγαλύτερο συντελεστή σε επίπεδο Ε.Ε. και όπως είναι επόμενο επιβαρύνει υπέρμετρα τα προϊόντα και υπηρεσίες καθώς αυξάνει την τελική τιμή τους, δηλαδή επιβαρύνει τον καταναλωτή, κατά το ¼ σχεδόν.
Από τότε που καθιερώθηκε ο ΦΠΑ στην Ελλάδα συνεχώς μεταβάλλεται ανάλογα με την οικονομική συγκυρία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συχνής και έντονης αυξομείωσης αποτελεί ο ΦΠΑ στην εστίαση τα τελευταία 15 περίπου χρόνια. Συγκεκριμένα, το 2011 αυξήθηκε οριζόντια στις υπηρεσίες και τα προϊόντα από το 13% στο 23%, ενώ μάλιστα αναμενόταν το Δημόσιο να εισπράξει περίπου 1δις € από αυτήν την αύξηση εισέπραξε μόλις 160 εκ. € λόγω μείωσης της συνολικής κατανάλωσης. Το 2013 μειώθηκε προσωρινά από το 23% στο 13%. Το 2015 αυξήθηκε εκ νέου από το 13% στο 23% και περαιτέρω το 2016 στο 24% για να μειωθεί ξανά στο 13% το 2019 με εξαίρεση τη διάθεση αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων. Το 2020 η μείωση του ΦΠΑ στο 13% επεκτάθηκε προσωρινά και στα μη αλκοολούχα ποτά, χυμούς και ροφήματα και από τότε με διαδοχικές παρατάσεις ισχύει μέχρι και το τέλος του 2023.
Είχε μάλιστα δημιουργηθεί η αίσθηση ότι η μείωση του ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα ποτά θα γινόταν μόνιμη. Αντιθέτως, η κυβέρνησης τον επαναφέρει στο 24% από 1/1/2024.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ακόμα έναν δυσάρεστο αιφνιδιασμό λαμβάνοντας υπόψη ότι από τις αρχές του 2023 και μέχρι και τις Εθνικές εκλογές σε πλήθος δημοσιευμάτων γίνονταν αναφορές για μονιμοποίηση των προσωρινά μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στην εστίαση, τις μεταφορές τον τουρισμό, στον πολιτισμό και στα γυμναστήρια μετά την επέκταση του μέτρου μέχρι το τέλος του 2023. Επιπλέον, σε πλήθος άρθρων αλλά και στο πρόγραμμα της παρούσας κυβέρνησης υπάρχουν αναφορές για περαιτέρω μείωση των επιβαρύνσεων και ουδεμία που να αφορά αύξηση αυτών. Μάλιστα, σε συνεντεύξεις σας, πριν τις εκλογές, είχατε αναφέρει πως ο ΦΠΑ θα μειωθεί σταδιακά και στοχευμένα για όλα τα προϊόντα κατά τη διάρκεια της τετραετίας. Ο μόνος αστερίσκος που είχατε θέσει ήταν η πορεία των δημοσίων οικονομικών, η οποία παραμένει καλή δεδομένου ότι τα έσοδα του Δημοσίου για το 2023 είναι καλύτερα, τόσο σε σχέση με το 2022 όσο και εκείνα το εκτιμήσεων. Ειδικότερα και όσον αφορά τον ΦΠΑ τα έσοδα για το 2023 είναι κατά 5,4% αυξημένα σε σχέση με το 2022 και κατά 9,1% αυξημένα σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις.
Προφανώς μία τέτοια εξέλιξη θα έχει πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις κυρίως όσον αφορά τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, ασκώντας περαιτέρω πιέσεις στο γενικό επίπεδο τιμών. Επιπλέον και σε συνδυασμό με την πρόθεση της κυβέρνησης να φορολογήσει με τεκμαρτό τρόπο τους ελεύθερους επαγγελματίες δίνει και ένα ισχυρό σήμα ότι οι αποτυχημένες πολιτικές υπερφορολόγησης επιστρέφουν.
Τα αποτελέσματα των συγκεκριμένων πολιτικών επιλογών οι μικρές επιχειρήσεις αδυνατούν να τα ενσωματώσουν στο κόστος λειτουργίας τους. Η μετακύληση αυτού του κόστους στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, που θα εντείνει και θα επιτείνει το σπιράλ ακρίβειας, είναι μονόδρομος επιβίωσης για τις μικρές επιχειρήσεις. Για να μην αποδειχθεί αδιέξοδο για την αγορά, αλλά και για τα νοικοκυριά, σας καλούμε να αναθεωρήσετε αυτόν τον σχεδιασμό έγκαιρα.»
Αν δυστυχώς επιμείνετε σε αυτή την επιλογή, η εστίαση είναι διατεθειμένη να αποσύρει από 1/1/2024, αυτά τα προϊόντα (σερβιριζόμενα αναψυκτικά, ροφήματα κλπ) απ’ τους καταλόγους της, ως ύστατη άμυνα αξιοπρέπειας.
Αρνούμαστε την μετατροπή της εστίασης σε είδος πολυτελείας για λίγους.
Την απόφαση αυτή την κοινοποιούμε και στις εταιρείες παραγωγής ώστε να προγραμματίσουν την παραγωγή τους το επόμενο διάστημα.
Την επιστολή υπογράφουν 28 Πρωτοβάθμια Σωματεία:
1 | Σύλλογος Εστίασης και Διασκέδασης Ν .ΑΡΤΑΣ. |
2 | Σύλλογος Καφεστιατόρων ΑΡΚΑΔΙΑΣ. |
3 | Σύλλογος Καταστηματαρχών Εστίασης & Αναψυχής Ν. ΑΧΑΙΑΣ. |
4 | Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης και Ψυχαγωγίας Δήμου ΣΗΤΕΙΑΣ. |
5 | Σωματείο Καφέ Εστίασης ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ. |
6 | Σύλλογος Εστίασης ΗΛΙΔΑΣ |
7 | Σωματείο καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος Και Συναφών Επαγγελμάτων ΕΒΡΟΥ. |
8 | Ένωση Επαγγελματιών Εστίασης Αναψυχής Ψυχαγωγίας ΑΓΡΙΝΙΟΥ. |
9 | Σύλλογος Ιδιοκτητών Καφετεριών, Καφενείων, Κέντρων Ψυχαγωγίας και Εστίασης ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ. |
10 | Σύλλογος Εστίασης και Καφέ Μπαρ ΠΑΡΓΑΣ. |
11 | Σύλλογος Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ. |
12 | Σωματείο Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Δήμου ΡΕΘΥΜΝΗΣ. |
13 | Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης & Αναψυχής ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΣΚΕΑΚ |
14 | Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Κέντρων Αναψυχής και Εστίασης Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ. |
15 | Σύλλογος Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής ΑΡΓΟΥΣ. |
16 | Σύλλογος Ιδιοκτητών Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος ΧΙΟΥ ΣΙΚΥΕΧ. |
17 | Σωματείο Εστιατόρων Ψητοπωλών και Συναφών Επαγγελμάτων Δήμου ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ. |
18 | Σύλλογος Ιδιόκτητων Καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος ΝΑΥΠΛΙΟΥ. Το Ανάπλι |
19 | Σωματείο Επαγγελματιών Εστίασης ΕΔΕΣΣΑΣ. |
20 | Σωματείο Επιχειρήσεων Εστίασης BA.RE.CA. |
21 | Σωματείο Ιδιοκτητών Καφετεριών Κέντρων Διασκέδασης και Ψυχαγωγίας (ΣΙΚΚΕΔ) ΒΕΡΟΙΑΣ. |
22 | Σύλλογος Επιχειρηματιών Εστίασης Επαρχίας ΛΙΒΑΔΕΙΑ «Νέα Εστίαση». |
23 | Σωματείο Εστίασης και συναφών Επαγγελμάτων ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΠΥΡΓΟΥ. |
24 | Πρωτοβουλία Εστίασης ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. |
25 | Σύλλογος Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής ΕΥΒΟΙΑΣ ο ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ. |
26 | Σύλλογος Ιδιοκτητών επιχειρήσεων μαζικής εστίασης ΣΠΑΡΤΗΣ |
27 | Σύλλογος Επαγγελματιών Λουτρόπολης Καμένων Βούρλων |